Blog

Zit jou mailbox helemaal vol met ongelezen mails, reclame, nieuwsbrieven en verzendbevestigingen? Door je overvolle mailbox ben je veel tijd kwijt om de juiste mail te vinden? Dan heb ik voor jou een aantal tips om je mailbox op te schonen.

Reclame en nieuwsbrieven

Herken jij ook het volgende? Je hebt een keer iets besteld en vanaf dat moment ontvang je nieuwsbrieven en reclame van dat bedrijf of instelling. Waarschijnlijk heb je onbewust het vinkje om nieuwsbrieven te ontvangen aangezet of juist vergeten uit te zetten. Je laat het in je mailbox staan, want misschien ga je er nog iets mee doen. Grote kans dat een bepaald reclame actie ondertussen al is verlopen. Of je ontvangt nog reclame van bedrijven waar je al jaren niets meer hebt gekocht.

Heb je de afgelopen maand niets gedaan met nieuwsbrieven en reclame van een bepaald bedrijf of instantie meld je dan af. Onderaan een mail staat een link hoe je kan afmelden.

Gooi alle reclame weg. Als de actie nog geldig is ontvang je vandaag of morgen nog wel een nieuwe mail. Hetzelfde met nieuwsbrieven. Als ze al langer dan een week in je mailbox staan, ga je ze toch niet meer lezen, gooi het dan weg.

Mappen

Maak mappen aan om meer overzicht te creëren en e-mails eenvoudiger terug te vinden. Bedenk de juiste onderwerpen en maak daar mappen voor aan. Denk daarbij ook aan een map Te ondernemen acties en een map Afwachten. In de map Afwachten plaats je mail waar je nog antwoord van moet ontvangen. Maak het verder niet te complex. Voor het maken van een duidelijke mappenstructuur zie ook mijn blog Digitaal Archief opruimen.

Opruimen

Dan kan je beginnen met opruimen. Begin met de meest recente mail. Wil je de mail bewaren, verplaatst het dan naar de juiste map. Bewaar alleen de mail die relevant is. Van een bestelling bewaar je wel de mail met daarin de factuur, maar de e-mails dat de bestelling is verzonden, onderweg is enz. gooi je weg. Hou ouder de mail hoe groter de kans dat je e-mail al kan weggooien of kan verplaatsen.

Onderhouden

Nu is je mailbox opgeschoond en geordend. Belangrijk is het om het nu bij te houden. Plan elke dag een moment in om alle ingekomen mail af te handelen. Kijk ook even de mappen Te ondernemen acties en Afwachten na. Heb je e-mails waarvoor je langer dan een half uur tijd voor nodig hebt om af te handelen, plan dit dan in je agenda.

Het is niet nodig om alles meteen te doen, pak het stapje voor stapje aan. Zie ook mijn blog Begin klein.

Heb je hulp nodig en wil je graag begeleiding als het gaat om het opschonen van e-mail, administratie, financiën of opruimen van spullen in je huist, neem dan contact met me op, dan gaan we samen aan de slag. 

  • info@isabelle-professionalorganizer.nl
  • 06-47097027
  • KvK: 74547887
  • BTW: NL001686980B81